Στα μαθηματικά και την τέχνη, δύο ποσότητες έχουν την χρυσή τομή
αν ο λόγος του αθροίσματός τους προς τη μεγαλύτερη ποσότητα είναι
ίσος με το λόγο της μεγαλύτερης ποσότητας προς τη μικρότερη.
Πολλοί καλλιτέχνες και αρχιτέκτονες του 20ού αιώνα προσάρμοσαν
τα έργα τους ώστε να προσεγγίζουν τη χρυσή αναλογία - ιδίως στη μορφή
του χρυσού ορθογωνίου παραλληλογράμμου, στο οποίο ο λόγος της
μεγαλύτερης πλευράς προς τη μικρότερη είναι η χρυσή τομή -
πιστεύοντας ότι αυτή η αναλογία προσφέρει αισθητική απόλαυση. Οι
μαθηματικοί από την εποχή του Ευκλείδη μέχρι σήμερα έχουν μελετήσει
τις ιδιότητες της χρυσής τομής, συμπεριλαμβανομένης της εμφάνισής της
στις διαστάσεις ενός κανονικού πενταγώνου και ενός χρυσού ορθογωνίου
παραλληλογράμμου, το οποίο μπορεί να χωριστεί σε ένα τετράγωνο και
ένα παρόμοιο παραλληλόγραμμο με τον ίδιο λόγο πλευρών όπως το
αρχικό. Η χρυσή τομή έχει χρησιμοποιηθεί για την ανάλυση των
αναλογιών φυσικών αντικειμένων καθώς και τεχνητών συστημάτων όπως
οι οικονομικές αγορές.
Η χρυσή τομή είχε και έχει συνεπάρει Δυτικούς διανοούμενους
πολλών ενδιαφερόντων για τουλάχιστον 2400 χρόνια. Οι Αρχαίοι Έλληνες
μαθηματικοί πρώτοι μελέτησαν αυτό που τώρα ονομάζουμε χρυσή τομή
γιατί εμφανιζόταν συχνά στη γεωμετρία.
Η πρόσοψη του Παρθενώνα, καθώς και τα στοιχεία της πρόσοψης
αυτού λέγεται από κάποιους ότι οριοθετήθηκαν από ορθογώνια με
χρυσές αναλογίες. Οι εικονογραφήσεις του Λεονάρντο ντα Βίντσι και οι
απόψεις του ότι ορισμένες σωματικές αναλογίες εμφανίζουν την χρυσή
αναλογία έχουν οδηγήσει ορισμένους επιστήμονες να εικάζουν ότι
ενσωμάτωσε τη χρυσή αναλογία στα έργα του. Ο Σαλβαδόρ Νταλί
χρησιμοποίησε τη χρυσή αναλογία στα αριστουργήματά του. Ο Γάλλος
συνθέτης Ερίκ Σατί χρησιμοποίησε τη χρυσή αναλογία σε πολλά από τα
κομμάτια του. Η χρυσή αναλογία είναι επίσης εμφανής στην οργάνωση
των τμημάτων στη μουσική του Κλωντ Ντεμπυσί.
Πηγή https://el.wikipedia.org/wiki/
Σεβαστίδης Νικήτας Β2